Прокурори під час вчинення діянь, пов'язаних із досудовим розслідуванням злочинів, не здійснюють публічно-владних управлінських функцій, а тому оскарження таких діянь має відбуватися виключно за правилами, встановленими КПК України. Верховний Суд зазначив про це у Постанові від 10 квітня 2019 року по справі №808/390/18 (К/9901/52086/18).
Велика Палата послалася на рішення Конституційного Суду України від 23 травня 2001 року №6рп/2001, у якому роз'яснено, що кримінальне судочинство — це врегульований нормами КПК України порядок діяльності органів дізнання, попереднього слідства, прокуратури і суду (судді) щодо порушення, розслідування, розгляду та вирішення кримінальних справ, а також діяльність інших учасників кримінального процесу — підозрюваних, обвинувачених, підсудних, потерпілих, цивільних позивачів і відповідачів, їх представників та інших осіб з метою захисту своїх конституційних прав, свобод і законних інтересів.
Захист прав і свобод людини не може бути надійним без надання їй можливості під час розслідування кримінальної справи оскаржити до суду окремі процесуальні акти, дії чи бездіяльність органів дізнання, попереднього слідства та прокуратури.
Але таке оскарження може здійснюватися в порядку, встановленому згаданим вище Кодексом, оскільки діяльність посадових осіб, як і діяльність суду, має свої особливості та не належить до управлінської сфери.
Із цього слідує, що органи дізнання, слідства та прокуратури під час здійснення ними досудового розслідування виконують не владні управлінські функції, а владні процесуальні функції.
Такі дії не є способом реалізації посадовими особами органів прокуратури та досудового розслідування своїх владних управлінських функцій, а є наслідком виконання ними функцій, обумовлених завданнями кримінального судочинства.
Скаржник обґрунтовував свою позицію тим, що заступник генерального прокурора не є стороною кримінального провадження, тому порядок оскарження його рішень, дій та бездіяльності КПК України не врегульовано, а відтак позовні вимоги до нього підлягають розгляду у порядку адміністративного судочинства.
Проте Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку, що цей спір не належить до юрисдикції адміністративних судів, а тому висновки судів першої та апеляційної інстанцій про відмову у відкритті провадження у справі за адміністративним позовом і її розгляд в порядку кримінального судочинства є обґрунтованими.
Крім того, Генеральна прокуратура затвердила Порядок організації діяльності прокурорів і слідчих органів прокуратури у кримінальному провадженні.