Як декларувати подарунки: законодавчі обмеження для посадових осіб

14:35, 20 марта 2019
Законодавець врегулював порядок отримання подарунків службовими особами і встановив певний порядок дій у випадку їх виявлення.
Як декларувати подарунки: законодавчі обмеження для посадових осіб
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

У ст. 172-5 КУпАП зазначено, що порушення встановлених законом обмежень щодо одержання подарунків тягне за собою адміністративну відповідальність, а саме накладення штрафу від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією такого подарунка.

Перелік осіб, для яких встановлені обмеження щодо отримання подарунків, досить великий і стосується не тільки державних службовців. Особам, уповноваженим на виконання функцій держави або місцевого самоврядування; особам, які для цілей цього Закону прирівнюються до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, забороняється безпосередньо або через інших осіб вимагати, просити, одержувати подарунки для себе чи близьких їм осіб від юридичних або фізичних осіб:

  • у зв’язку із здійсненням такими особами діяльності, пов’язаної з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування;
  • якщо особа, яка дарує, перебуває в підпорядкуванні такої особи.

Ці особи можуть приймати подарунки, які відповідають загальновизнаним уявленням про гостинність, крім названих вище випадків, якщо вартість таких подарунків не перевищує один прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений на день прийняття подарунка, одноразово, а сукупна вартість таких подарунків, отриманих від однієї особи (групи осіб) протягом року, не перевищує двох прожиткових мінімумів, встановлених для працездатної особи на 1 січня року, в якому прийнято подарунки.

 Обмеження щодо вартості подарунків не поширюється на подарунки, які:

  • даруються близькими особами;
  • одержуються як загальнодоступні знижки на товари, послуги, загальнодоступні виграші, призи, премії, бонуси.

Особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, прирівняні до них особи у разі надходження пропозиції щодо неправомірної вигоди або подарунка, незважаючи на приватні інтереси, зобов’язані невідкладно вжити таких заходів:

  • відмовитися від пропозиції;
  • за можливості ідентифікувати особу, яка зробила пропозицію;
  • залучити свідків, якщо це можливо, у тому числі з числа співробітників;
  • письмово повідомити про пропозицію безпосереднього керівника (за наявності) або керівника відповідного органу, підприємства, установи, організації, спеціально уповноважених суб’єктів у сфері протидії корупції.

Якщо особа, на яку поширюються обмеження щодо використання службового становища та щодо одержання подарунків, виявила у своєму службовому приміщенні чи отримала майно, що може бути неправомірною вигодою, або подарунок, вона зобов’язана невідкладно, але не пізніше одного робочого дня письмово повідомити про цей факт свого безпосереднього керівника або керівника відповідного органу, підприємства, установи, організації.

Про виявлення майна, що може бути неправомірною вигодою, або подарунка складається акт, який підписується особою, яка виявила неправомірну вигоду або подарунок, та її безпосереднім керівником або керівником відповідного органу, підприємства, установи, організації. У разі, якщо майно, що може бути неправомірною вигодою, або подарунок виявляє особа, яка є керівником органу, підприємства, установи, організації, акт про виявлення майна, що може бути неправомірною вигодою, або подарунка підписує ця особа та особа, уповноважена на виконання обов’язків керівника відповідного органу, підприємства, установи, організації у разі її відсутності.

Предмети неправомірної вигоди, а також одержані чи виявлені подарунки зберігаються в органі до їх передачі спеціально уповноваженим суб’єктам у сфері протидії корупції.

Подарунки вважаються доходом незалежно від того, у якій формі вони отримуються — у формі грошових коштів чи іншій. Тому їх отримання підлягає декларуванню.

У декларації відомості щодо подарунка зазначаються лише у разі, якщо його вартість перевищує п’ять прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб на 1 січня звітного року, а для подарунків у вигляді грошових коштів — якщо розмір таких подарунків, отриманих від однієї особи (групи осіб) протягом року, перевищує п’ять прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб на 1 січня звітного року.

НАЗК надало наступні роз’яснення щодо декларування подарунків:

Подарунки, які були отримані у звітному періоді, декларуються незалежно від наявності станом на останній день звітного періоду. Вартість подарунків у іншій формі, ніж грошова, відображається станом на дату їх отримання суб’єктом декларування або членом його сім’ї.

Якщо рухоме майно є одночасно подарунком, воно декларується як у розділі «Цінне рухоме майно (крім транспортних засобів)» (у разі перевищення встановленого порогу декларування), так і в розділі «Доходи, у тому числі подарунки»

Якщо цінне рухоме майно (крім грошей) є одночасно подарунком, у разі перевищення встановленого законом порогу декларування у 100 МЗП воно декларується як у розділі «Цінне рухоме майно (крім транспортних засобів)», так і в розділі «Доходи, у тому числі подарунки». Аналогічний підхід застосовується і щодо будь-якого іншого майна, яке одночасно є подарунком.

У розділі «Цінне рухоме майно (крім транспортних засобів)» такий об’єкт зазначається, лише якщо він перебуває у суб’єкта декларування або члена його сім’ї на праві володіння, користування чи власності станом на останній день звітного періоду, тоді як у розділі «Доходи, у тому числі подарунки» таке майно зазначається, якщо воно було отримане як подарунок упродовж звітного періоду, незалежно від того, чи залишилося воно у володінні, користуванні чи власності суб’єкта декларування (члена сім’ї) станом на останній день звітного періоду.

Якщо отриманий у звітному періоді подарунок у вигляді цінного рухомого майна, транспортного засобу, нерухомого майно, цінних паперів, грошових активів чи інших об’єктів декларування перебуває у володінні, користуванні чи власності (спільній власності) суб’єкта декларування або члена його сім’ї станом на останній день звітного періоду, такий подарунок має бути також відображений у відповідному розділі декларації («Цінне рухоме майно (крім транспортних засобів)», «Цінне рухоме майно — транспортні засоби», «Об’єкти нерухомості», «Цінні папери», «Грошові активи» тощо). Якщо ж відповідне майно, яке є одночасно подарунком, не належить суб’єкту декларування або члену його сім’ї станом на останній день звітного періоду, воно зазначається лише у розділі «Доходи, у тому числі подарунки».

Інформація про отримані подарунки не може бути віднесена до інформації з обмеженим доступом.

Новосанжарський районний суд Полтавської області у постанові від 26 лютого 2019 р. у справі №542/174/19  відзначив, що поняття «подарунок» та «благодійна допомога» не є тотожними, вони мають різні визначення, правове регулювання, різне оподаткування.

У постанові Галицького районного суду Львова від 13 березня 2019 року у справі №461/1356/19 зазначено, що з поняття «корупційних» подарунків виведено подарунки від близьких осіб або отримані в якості загальнодоступної знижки, або за умови, що їх вартість не перевищує певного встановленого законом розміру.

Жовтневий районний суд Дніпропетровська у справі №201/25/19 визнав, що лише сам факт отримання у власність майна особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, не свідчить достовірно про порушення встановлених Законом України «Про запобігання корупції» вимог, заборон та обмежень.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики