Підписавши Угоду про асоціацію, Україна взяла на себе зобов’язання наблизити законодавство щодо безпечності руху на дорогах до європейських стандартів. Частина з них міститься в директиві 91/439/ЄЕС про посвідчення водія і передбачена Угодою про асоціацію.
З 19 січня 2013 року вона була замінена на базову директиву 2006/126, останні зміни до якої внесені у 2015 році (директива 2015/653).
Рекомендується запровадження водійського посвідчення з чіпом — єдиного зразка для всіх країн-членів ЄС.
Окрім того, директива уточнює категорії механічних транспортних засобів та строки дійсності водійських посвідчень відповідно до їх категорії (в Україні така класифікація досі не затверджена).
Також у директиві змінюються вікові вимоги для отримання водійських прав на транспорт різних категорій, мінімальні вимоги до іспитів з керування, мінімальні стандарти з фізичної та розумової придатності для керування транспортним засобом, а також вимоги до осіб, які проводять іспити з керування.
Виконання вимог директив ставить перед Україною завдання реформувати правила отримання водійських посвідчень.
Як відомо, найпопулярніші адміністративні послуги в Україні у транспортній галузі є одними із найкорумпованіших. І цей показник є найгіршим серед країн Європи.
Корупція набуває найрізноманітніших форм: як добровільне хабарництво, як вимагання хабара, як подяка або телефонний дзвінок. Внаслідок цього водіями стають люди, які не мають належної практичної та теоретичної підготовки. Проблема безпеки на дорогах виходить на рівень проблеми національної безпеки.
Сьогодні отримання посвідчень водія в Україні регулюється Положенням про порядок видачі посвідчень водія та допуску громадян до керування транспортними засобами, затвердженим постановою Кабінету міністрів України від 8 травня 1993 р. №340 та Порядком підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, затвердженим постановою Кабінету міністрів України від 20 травня 2009 р. №487.
Отже, враховуючи дух часу, ці нормативні акти вже є застарілими та такими, що не відповідають європейським стандартам.
За задумом авторів реформи, майбутні водії зможуть самостійно вчити ПДР, приймати іспит на знання правил будуть комісії. Розглядається можливість скоротити кількість годин навчання в автошколі — зі 140 до 40. Менше буде мороки і з медичною довідкою: кількість лікарів, чиї підписи потрібно зібрати, скоротять до мінімуму. Подати таку довідку можна буде в режимі онлайн. Окремо зазначимо, що ЄС не зобов’язує держави вимагати медичні довідки від водіїв категорій А та В.
Головною новелою авторів реформи є перехід до електронних засобів складання іспитів. В рамках цієї концепції був розроблений та з грудня 2018 року запрацював електронний кабінет водія.
Електронний кабінет водія — це онлайн-сервіс, який надає всю актуальну інформацію про ваші транспортні засоби, а також можливість скористатися деякими послугами сервісних центрів МВС в режимі онлайн.
Кабінет дозволяє користувачам:
Експерти урядово-громадської ініціативи «Разом проти корупції» та ГО «Асоціація українських моніторів дотримання прав людини» презентували принципово нову модель складання іспитів на посвідчення водія. Завдяки технологічним інноваціям, які усувають людський фактор, вона має мінімізувати корупційні ризики під час складання іспиту. Пропозиції розробили на основі міжнародного досвіду у співпраці з ІТ-фахівцями та спеціалістами Головного сервісного центру МВС.
По-перше, у грудні 2018 року запущена електронна система запису на складання іспиту водія. Для складання іспиту розроблена та пропонується до застосування технологія ідентифікації за обличчям та автоматизований контроль іспитів.
Необхідність такої ідентифікації виникла у зв’язку із тим, що трапляється, коли особа взагалі не приходила на іспит, але «складала» його. Технологія ідентифікації за обличчям гарантує виключно особисту участь в іспиті. За основу взято технологію розпізнавання облич, яка використовується iPhoneX. Ідентифікацію пропонується проводити від початку до кінця іспиту. Якщо система побачить, що за монітором знаходиться інша людина, вона не зарахує пройдені тести.
Серед можливостей запропонованої системи — відеотрансляція в інтернеті та в залі очікування, технічна фіксація руху транспортного засобу, відхилення від маршруту, автоматичний контроль траси, прискорення, автоматичне додавання інформації до картки іспиту. Результати іспиту оформлюються електронним чек-листом в системі МВС, який дублюється в електронний кабінет водія.
Безумовно, всі операції виконуються за допомогою електронного цифрового підпису.
19.09.2018 до Верховної Ради України надійшов проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо спрощення керування транспортними засобами №9105. Мета законопроекту — стимулювати перехід до цифрової економіки та спростити процедуру з’ясування наявності права керувати транспортним засобом, пропонується використати позитивний досвід Грузії та Швеції і скасувати вимогу для громадян України мати посвідчення водія, реєстраційний документ на транспортний засіб та страховий поліс.
Завданнями прийняття проекту Закону є:
Авторами проекту пропонується нова редакція частини 1 статті 126, статті 256, 265-1, 267 Кодексу України про адміністративні правопорушення, яка усуває обов’язок пред’являти посвідчення водія та можливість позбавити посвідчення водія працівниками поліції.