Державне бюро розслідувань готується до запуску як правоохоронний орган. Наразі вже призначені заступники директорів територіальних управлінь, на яких у зв’язку з відсутністю директорів покладені обов’язки керівників.
Саме їм доведеться надати програму діяльності теруправління та зробити перші кроки для того, щоб воно запрацювало.
З якими питаннями стикаються та як їх планується вирішувати, в ексклюзивному інтерв’ю «Судово-юридичній газеті» розповів Богдан Чегіль, в.о. директора ТУ ДБР у м. Мелітополі.
Бесіду вела Наталя Мамченко,
«Судово-юридична газета»
- Які першочергові завдання, на Вашу думку, постануть перед ТУ ДБР? На чому Ви зосередите увагу? Які матеріально-технічні та кадрові питання можуть виникнути?
- Найголовніше питання — запуск роботи слідчих підрозділів. Саме цього від нас усі чекають. Нагадаю, що законодавчо встановлено квоти, згідно з якими 51% слідчих не повинні працювати на цій посаді в інших правоохоронних органах протягом останнього року. Щоб залучити якомога більше молоді, керівництво ДБР ще більше демократизувало норму: на посади слідчих в територіальних управліннях могли претендувати кандидати взагалі без досвіду роботи, лише з юридичною освітою. Квота для таких фахівців була збільшена до 60%.
Це молодь, у якої горять очі, є багато енергії та бажання змінювати країну. Водночас наше завдання — налагодити їх взаємодію з більш досвідченими слідчими, які зможуть у разі потреби надати допомогу своїм колегам.
Ціна помилки в роботі слідчого дуже висока. Тому одне із найважливіших завдань — надання можливості слідчим без відповідного досвіду роботи набути такий досвід та при цьому не припуститися фатальної помилки, яка може коштувати занадто дорого. Крім того, у короткий час необхідно буде оцінити рівень професійної компетентності кожного працівника. Зазначу, що кількість наших слідчих значно менша, ніж кількість слідчих прокуратури, які розслідували кримінальні провадження, що тепер підслідні ДБР. Тому рівень завантаженості слідчих очікується чималий. Нагадаю, що у кожному територіальному управлінні працюватиме 33 слідчих.
Не менш складні питання постають під час формування інших підрозділів — режимно-секретної частини, секретаріату, господарчих відділів тощо, оскільки на значну частину посад у цих підрозділах конкурсна комісія не рекомендовала жодного кандидата. Але є гарна новина — вже оголошено новий конкурс на 15 посад в нашому управлінні. Будемо максимально поширювати цю інформацію.
Після старту роботи постане ще одне питання — як організувати роботу з урахуванням значної території обслуговування. У випадку Мелітопольського територіального управління — це Запорізька та Херсонська області. Наразі ми думаємо, як найкраще забезпечити роботу в регіонах.
- Які заходи співпраці з громадськістю має впроваджувати ТУ ДБР?
- Як визначено у Стратегічній програмі діяльності Державного бюро розслідувань, одними із основних принципів Бюро є відкритість і прозорість. Цією ж програмою визначені основні завдання заходів співпраці із громадськістю, основні завдання та напрями діяльності Ради громадського контролю як комунікатора між ДБР та громадськістю.
Для роботи з громадськістю та заявниками планується організувати особистий прийом громадян, впровадити телефон «гарячої лінії» та електронної пошти Бюро для отримання повідомлень про скоєння кримінальних правопорушень. Ми готові до спілкування з громадськістю, бо вважаємо, що така співпраця буде плідною та корисною, оскільки представники громадськості зазвичай добре інформовані про ситуацію у своїх містах та зловживання місцевих посадовців.
Вважаю, що співпраця із громадськістю полягає не тільки у спільній роботі з проведення прес-конференцій, виступах у ЗМІ тощо, а насамперед в уважному та системному вивченні й аналізі громадської думки про нашу роботу.
- Чи обдумували Ви вже проект річної програми діяльності ДБР?
- Так, згідно з законом «Про Державне бюро розслідувань», у 30-денний термін з моменту призначення керівники територіальних управлінь зобов’язані підготувати річну програму діяльності управління та розробити проект Положення «Про територіальне управління Державного бюро розслідувань». Оскільки на мене покладено виконання обов’язків керівника теруправління, я, звичайно, вже займаюсь підготовкою такого документа і спираюсь, зокрема, на стратегічну п’ятирічну програму діяльності Бюро, затверджену директором. Поки програма Мелітопольського територіального управління — на стадії підготовки, тому детальніше проінформувати про її зміст зможу згодом.
- Які Ваші обов’язки у зв’язку із відсутністю керівника?
- На даний час я призначений заступником керівника Мелітопольського територіального управління Державного бюро розслідувань. Поки немає ні власне керівника, ні першого заступника, тому буду виконувати усі три функції. На тепер першочергове завдання — організаційні питання, пов’язані із початком роботи територіального управління, зокрема підготовка документів майбутніх слідчих для проведення спецперевірок.
Якщо до початку роботи слідчих не будуть призначені інші керівники територіального управління, у співпраці із керівництвом слідчих підрозділів виконуватиму також функції керівника органа досудового розслідування, передбачені чинним кримінальним процесуальним законодавством.
- Які критерії Ви вважаєте найважливішими для роботи у новому правоохоронному органі? За якими критеріями будете оцінювати ефективність роботи підлеглих?
- Одним із негативних проявів у роботі правоохоронних органів є так звана «паличкова система», коли критеріями оцінки роботи правоохоронця є кількісні показники. Звичайно, за останні роки у цьому напрямі багато що змінилось на краще, але змушений визнати, що до кінця таку негативну практику повністю подолати не вдалось. Я, як і переважна більшість наших працівників, — людина нового покоління, тож при оцінюванні роботи будемо орієнтуватись лише на показники якості.
Ефективність роботи слідчого чи співробітника оперативного підрозділу, на мою думку, варто оцінювати з урахуванням складності кримінальних проваджень.
Головним критерієм оцінювання слідчого вважаю направлення до суду кримінального провадження стосовно високопосадовця, дії якого суспільству, територіальній громаді чи державі спричинили значну шкоду. Штучно підвищувати показники роботи десятками і сотнями справ вважаю недоцільним.
Звичайно, поза увагою не залишиться жодне правопорушення, кожен злочинець заслуговує на законне покарання. Але коли мова йде саме про оцінювання роботи слідчого, вважаю, що основним критерієм має бути все ж складність справи.
- Який власний досвід Ви будете використовувати в роботі на посаді у ДБР?
- Мені 34 роки, останні 12 я працював в органах прокуратури Дніпропетровської області, на керівних посадах — майже 9 років. Остання посада — заступник начальника слідчого управління прокуратури області та начальник управління процесуального керівництва у кримінальних провадження слідчих регіональної прокуратури.
У зв’язку з втратою прокуратурою функції досудового розслідування у прокуратурі Дніпропетровської області, зокрема і за моєї ініціативи, реформовано слідче управління. На його базі створено управління процесуального керівництва, завдяки якому забезпечується розслідування кримінальних проваджень, підслідних ДБР.
Зокрема, лише у 2018 році у кримінальних провадженнях, які фактично підслідні ДБР, прокурори управління притягнули до кримінальної відповідальності 44 правоохоронця, 1 посадовця категорії «Б», 35 корупціонерів, викрили 2 організовані злочинні групи, 16 осіб — на оборудках із бюджетними коштами, 3 особи, які вчинили злочини у сфері земельних правовідносин.
Саме завдяки отриманому досвіду організації як досудового розслідування, так і процесуального керівництва у кримінальних провадженнях, які підслідні ДБР, я зможу якісно організувати розслідування в своєму територіальному управлінні.