Експертам платформи «Ліга антитрасту» вдалось виявити, що у трьох проектах законів про реформування антимонопольного законодавства є намір запустити новий орган в системі органів АМКУ — Комісію з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель.
Законопроекти 2730 та 2730–2 пропонують залишити повноваження по утворенню Комісії Антимонопольному комітету, як вищому колегіальному органу в системі АМКУ. Але якщо сьогодні члени комітету голосували за утворення колегії, в яку входили ті ж самі члени комітету, то за зазначеними законопроектами члени комітету будуть утворювати Комісію, яка буде складатись із зовсім інших осіб – уповноважених з розгляду скарг.
Уповноважені з розгляду скарг – це нові посади, яких в жодному законі до цього не було. Це окремі посадові особи, основною діяльністю яких буде розгляд скарг у сфері публічних закупівель. А це означає, що саме вони будуть приймати рішення по мільярдним тендерам. Отже надважливо, щоб орган, який розглядає такі скарги відповідав трьом основним критеріям: незалежність, професійність та оперативність.
Якщо говорити про незалежність, то перш за все вона лежить в процедурі призначення та звільнення квазі-суддів квазі-суду.
Законопроектом 2730 передбачено, що уповноважені з розгляду скарг будуть призначатись президентом України, за поданням прем’єр-міністра за результатами проведеного конкурсу Кабінетом Міністрів. Порядок проведення конкурсу, вимоги до уповноважених з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель та порядок їх призначення встановлюються Кабінетом Міністрів. Отже фактично повноваження щодо відбору таких осіб надаються уряду, члени якого і є найбільшими замовниками, скарги на яких і будуть розглядати відібрані урядом уповноважені.
Законопроект 2730–2 також надає уряду повноваження щодо затвердження порядку відбору таких уповноважених, але на відміну від 2730, тут навіть не йде мова про конкурс. Крім цього з відмінностей 2730–2 передбачає також участь голови АМКУ в цьому процесі, як суб’єкта, що вносить прем’єр-міністру кандидатуру уповноваженого, яку прем’єр-міністр в подальшому вносить поданням президенту для призначення. Але суть від цього не змінюється, бо відбір цих кандидатур відбувається за правилами, які затвердить уряд.
Зміни торкнулись і терміну, на який призначаються уповноважені. Зараз члени комітету, які розглядають скарги, призначаються на сім років. Це зроблено для того, аби останні не залежали від політичної кон’юнктури. Бо президент, уряд та парламент мають менший строк повноважень, а значить уповноважені можуть не орієнтуватись на їх «побажання», підкорюючись виключно закону, за яким і повинно буде оцінювати їх роботу нове керівництво держави.
Законопроект 2730-2 скорочує цей термін до 3 років. А 2730 взагалі пропонує прописати термін їх повноважень «до трьох» років. Що по суті дозволяє звільнити таку особу і через місяць.
Законопроект №2730 (Буймістер Л.А., Підласа Р.А., Наталуха Д.А., Єфімов М.В., Копитін І.В., Мезенцева М.С., Безугла М.В., Завітневич О.М., Мотовиловець А.В.)
Законопроект № 2730-1 (Павлюк М.В.)
Законопроект № 2730-2 (автори Підласа Р.А., Фролов П.В.)
Раніше «Судово-юридична газета» писала про постанову КГС ВС щодо надання банком органу АМК інформації, яка становить банківську таємницю.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути у курсі найважливіших подій.