Сьогодні в Україні активно провадяться реформи, в яких головне місце займає процес децентралізації повноважень від центру на місця. Так, ми спостерігаємо за передачею повноважень у сфері державної реєстрації нерухомості та бізнесу, земельній сфері, у сфері містобудування, функцій державного нагляду (контролю) тощо.
Переконаний, що ефект від децентралізації очікується позитивний, але при цьому вкрай важливим є те, щоб місцеві громади правильно зрозуміли: які повноваження передаються, для чого передаються повноваження, як їм організувати надання населенню відповідних сервісів, як будувати відносини із міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, які формують відповідну політику у різних сферах суспільного життя....
А головне, в будь-якому державному процесі, у тому числі процесі децентралізації, є незмінним і фундаментальним – це дотримання Конституції та законів України.
11 квітня 2016 року у Київській міській раді зареєстровано проект рішення “Про затвердження Тимчасового порядку розроблення, підготовки до розгляду та затвердження містобудівної документації в м. Києві” (розміщений у вільному доступі на веб-порталі Київської міської ради у мережі Інтернет), підготовлений та внесений Постійною комісією Київради з питань містобудуванння, архітектури та землекористування (розміщений у вільному доступі на веб-порталі Київської міської ради).
В позиції “Обгрунтування необхідності прийняття рішення” Пояснювальної записки до проекту рішення зазначено про відсутність на законодавчому рівні порядку підготовки і затвердження містобудівної документації, а також те, що чинне з 2006 року рішення Київради з цього питання є застарілим.
Вважаю, що запропонований Тимчасовий порядок не може бути затверджений Київською міською радою, оскільки це є перевищенням повноважень, визначених Конституцією та законами України, а отже виходить за межі визначеного правового поля.
Так, відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно пункту 42 статті 26 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад відноситься затвердження в установленому порядку місцевих містобудівних програм, генеральних планів забудови відповідних населених пунктів, іншої містобудівної документації.
Правові та організаційні основи містобудівної діяльності встановлює Закон України “Про регулювання містобудівної діяльності”. Стаття 3 цього Закону передбачає, що відносини у сфері містобудівної діяльності регулюються Конституцією України, Цивільним, Господарським і Земельним кодексами України, цим Законом, законами України "Про Генеральну схему планування території України", "Про основи містобудування", "Про архітектурну діяльність", "Про комплексну реконструкцію кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду", "Про землеустрій", іншими нормативно-правовими актами.
Містобудівна документація - затверджені текстові і графічні матеріали, якими регулюється планування, забудова та інше використання територій (частина перша статті 17 Закону України “Про основи містобудування”).
Відповідно до частини четвертої цієї ж статті 17 вказаного Закону види, склад, порядок розробки та затвердження містобудівної документації визначаються законодавством!
Частиною третьою статті 16 Закону України “Про регулювання містобудівної діяльності” передбачається, що склад, зміст, порядок розроблення та оновлення містобудівної документації на місцевому рівні визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування (Мінрегіонбуд).
На виконання вимог частини третьої статті 16 Закону Мінрегіонбудом затверджено Порядок розроблення містобудівної документації (наказ від 16.11.2011 № 290, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 20 грудня 2011 р. за № 1468/20206).
Вказаний Порядок визначає механізм розроблення або внесення змін до містобудівної документації з планування території на державному рівні в частині схем планування окремих частин території України та містобудівної документації з планування території на регіональному і місцевому рівнях!!!
Таким чином, по-перше - порядок розроблення містобудівної документації чітко визначений законами та підзаконним нормативно-правовим актом (актом Мінрегіонбуду) і, по-друге - його затвердження не відноситься до компетенції органу місцевого самоврядуання.
Окремо слід зазначити, що окремі норми проекту Тимчасового порядку або дублюють вже визначені законодавством положення або повністю їм протирічать.
З огляду на вищевикладене, Київській міській раді необхідно, з метою приведення власних рішень у відповідність до положень чинного законодаства у сфері містобудування, не затверджувати власний нормативно-правовий акт (Тимчасове положення), а просто визнавати таким, що втратило чинність рішення Київради від 31.10.2006 № 141/198 “Про затвердження Порядку погодження та підготовки до затвердження містобудівної документації в м. Києві”.
Й в подальшому в роботі використовувати вищезазначений Порядок розроблення містобудівної документації, затверджений Мінрегіонбудом!
Ботезат Олексій
Блог отражает исключительно точку зрения автора. Текст блога не претендует на объективность и всесторонность освещения темы, о которой идет речь.
Мнение редакции «Судебно-юридической газеты» может не совпадать с точкой зрения автора. Редакция не несет ответственность за достоверность и толкование приведенной информации и выполняет исключительно роль носителя.