Тарифи встановлюються органами місцевого самоврядування на сьогоднішній день тільки на утримання будинків, споруд та прибудинкової території, тобто це наша квартплата – це те що у повноваженнях органів місцевого самоврядування.
У невеличких населених пунктах, де до 30 тисяч населення, органи місцевого самоврядування встановлюють тарифи і на воду та тепло. Встановлення таких тарифів підприємству самим органом місцевого самоврядування можливе, якщо котельня виробляє до 20 тисяч гігакалорій на рік.
У нас практично всі тарифи встановлюються на воду і на тепло для великих міст й для великих підприємств НКРЕКП.
Чому тарифи різні по містах? Це відбувається тому, що тариф визначається для конкретного підприємства, а кожне підприємство має свою систему. Так, одне місто розташоване на пагорбах і воду доводиться качати десь на гору, а десь самотоком й тому подібне.
Тобто, є різні умови, в різних містах різні системи, і також, будемо відвертими, й різний стан мереж, обладнання і таке інше, саме тому тарифи сьогодні є різними, не залежно від того яким це підприємство є, і який стан основних його засобів.
Дійсно, має бути врегульовано законодавчого сам механізм обґрунтування Комісією споживачам конкретного міста своєї логіки, і чому саме такий тариф встановлений для підприємства яке надає в їх населеному пункті послугу. Я запропонувала це закріпити і це увійшло в редакцію Закону «Про національний регулятор» за №2966, де норму про те, що Національна комісія, яка буде приймати рішення про тарифи та інвестиційні програми, повинна обговорити це питання у вигляді громадських слухань на території тої громади, де буде передбачена зміна тарифу або буде інвестиційна програма затверджуватись. Тобто, щоб нацкомісія почала виконувати роль того арбітру, і сама спілкувалась зі споживачем якому буде підвищуватись тариф.
Коли йде мова про газ чи електрику, і це є загальнодержавними ринками, то рішення можуть прийматись тут в Комісії і будуть тут усі ці загальноукраїнські асоціації, які будуть брати участь у обговорені таких питань. Але коли мова йде про локальні ринки – водопостачання, водовідведення, теплопостачання, то це питання стоїть. Ну, для людей, які живуть у Києві, важливо скільки буде коштувати вода в Києві і абсолютно не цікавить скільки коштує вода в Жмеренці. Тому коли регулятор бачить що Київводоканал подав заявку на тарифи, вони його проаналізували, й вважають,що він обґрунтований, вони повинні вже з цим тарифом вийти разом з водоканалом до мешканців міста Києва і сказати, що ми проаналізували заявку, вона була у розмірі 10 грн. за куб, ми її встановлюємо наприклад 9,50 грн. чи на 11 грн. тому, що вважаємо, що перше-друге-третє…, але той тариф, який ми пропонуємо, він економічно обґрунтований і така на нього йде інвестиційна програма.
Це є логіка, яку ми спробували закласти в новий закон про національний регулятор і я дуже сподіваюсь що це буде кардинальною зміною від того, що є сьогодні.