Людмила Андрусів,
професор кафедри соціально-гуманітарних дисциплін Прикарпатського факультету НАВС, кандидат на посаду судді місцевого суду, кандидат юридичних наук, доцент.
13 травня 2020 року на засіданні Кабінету Міністрів України було розглянуто проєкт Указу Президента України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких Указів Президента України». У тексті Указу Президента України 503/97 «Про порядок офіційного оприлюднення нормативно-правових актів та набрання ними чинності» пропонується виключити слово «друковане» у всіх відмінках і формах числа. У результаті ми отримуємо термін «офіційне видання», якими, згідно з Указом, є «Офіційний вісник України», газета «Урядовий кур’єр», для оприлюднення законів та інших актів Верховної Ради України – «Відомості Верховної Ради України» та газета «Голос України», а для оприлюднення актів Президента України ще й «Офіційний вісник Президента України».
У пояснювальній записці щодо проєкту Указу Президента України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких Указів Президента України» акцентовано, що суть проєкту – забезпечення права громадян на доступ до правової інформації та єдиного підходу до офіційного оприлюднення й набрання чинності нормативно-правовими актами.
Абсолютно погоджуємося із вказаним твердженням, однак, з огляду на запропоновані зміни в Указ Президента України 503/97 «Про порядок офіційного оприлюднення нормативно-правових актів та набрання ними чинності», виникає декілька актуальних питань. Перше з них стосується сфери нормативно-правових актів, офіційне оприлюднення яких регламентує вказаний Указ. Чому виникає така занепокоєність? Насамперед у зв’язку з тим, чи зможуть забезпечити запропоновані зміни єдиний підхід до оприлюднення нормативно-правових актів. Друге питання: офіційні видання залишаться «друкованими» чи ні?
Відповідь отримаємо, проаналізувавши підґрунтя правової регламентації оприлюднення нормативно-правових актів. Одразу зауважуємо , що коли норми права, які регулюють ті чи інші суспільні відносини, містяться в різних за юридичною силою нормативно-правових актах, то в разі колізії між ними, використанню підлягають ті, що містяться в актах, вищих за юридичною силою.
Аналіз Указу Президента України 503/97 «Про порядок офіційного оприлюднення нормативно-правових актів та набрання ними чинності» вказує на те, що він поширюється на: 1) нормативно-правові акти, ухвалені Верховною Радою України; 2) нормативно-правові акти, видані Президентом України; 3) нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України. Як бачимо, Указ не поширює своєї дії на нормативно-правові акти центральних та інших органів виконавчої влади, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування. Це вже вказує на сумнів щодо створення запропонованими змінами єдиного підходу до оприлюднення нормативно-правових актів.
Процес розгляду, ухвалення, підписання та оприлюднення нормативно-правових актів Верховної Ради України безпосередньо регламентується Законом України «Про Регламент Верховної Ради України». Так, згідно з статтею 139 цього Закону, підписані Президентом України закони публікуються в газеті «Голос України» та у «Відомостях Верховної Ради України», а також розміщуються на офіційному веб-сайті Верховної Ради. Звертаємо особливу увагу на положення Закону, що публікація законів та інших актів Верховної Ради в цих друкованих засобах масової інформації є офіційною.
Доходимо висновку, що, окрім Указу Президента України 503/97 «Про порядок офіційного оприлюднення нормативно-правових актів та набрання ними чинності», порядок офіційного оприлюднення законів та інших актів Верховної Ради України забезпечує і Закон України «Про Регламент Верховної Ради України». Оскільки закон має вищу юридичну силу стосовно указу, то використанню підлягають норми права, кодифіковані в законі. Тому офіційне оприлюднення законів та інших актів Верховної Ради України й надалі здійснюватиметься у формі опублікування в друкованих засобах масової інформації, визначених законом.
Щодо нормативно-правових актів, прийнятих Кабінетом Міністрів України, то правову регламентацію їх оприлюднення також здійснює законодавчий акт, а саме – Закон України «Про Кабінет Міністрів України». Відповідно до статті 52 вказаного Закону, офіційне опублікування постанов Кабінету Міністрів України здійснюється в газеті «Урядовий кур’єр» та «Офіційному віснику України», а також в інших офіційних друкованих виданнях і друкованих засобах масової інформації, визначених законом.
Отож, окрім Указу Президента України 503/97 «Про порядок офіційного оприлюднення нормативно-правових актів та набрання ними чинності», порядок офіційного оприлюднення нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України забезпечує і Закон України «Про Кабінет Міністрів України», який має вищу юридичну силу. Саме тому використанню підлягають норми закону, згідно з якими офіційне оприлюднення нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України здійснюється у формі опублікування в друкованих засобах масової інформації: газеті «Урядовий кур’єр» та «Офіційний вісник України».
Можемо узагальнити, що Закон України «Про Регламент Верховної Ради України» та Закон України «Про Кабінет Міністрів України» регулюють порядок оприлюднення законів й інших актів Верховної Ради України та нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, а тому на порядок їх оприлюднення не поширює свою дію Указ Президента України 503/97 «Про порядок офіційного оприлюднення нормативно-правових актів та набрання ними чинності».
Щодо нормативно-правових актів центральних й інших органів виконавчої влади, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, то їх оприлюднення здійснюється відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації».
Тому фактично Указ Президента України 503/97 «Про порядок офіційного оприлюднення нормативно-правових актів та набрання ними чинності» регламентує порядок оприлюднення тільки нормативно-правових актів Президента України. А внесення змін до цього Указу не забезпечить єдиного підходу стосовно оприлюднення нормативно-правових актів!
Щодо виключення в тексті Указу Президента України 503/97 «Про порядок офіційного оприлюднення нормативно-правових актів та набрання ними чинності» слова «друковане» у всіх відмінках і формах числа, то з упевненістю констатуємо, що це також не забезпечить переходу на форму електронного оприлюднення нормативно-правових актів. Адже Закон України «Про Регламент Верховної Ради України» та Закон України «Про Кабінет Міністрів України» прив’язують оприлюднення до друкованих засобів масової інформації.
Отже, «Офіційний вісник України», газета «Урядовий кур’єр», «Відомості Верховної Ради України» та газета «Голос України» у випадку внесення змін до Указу Президента України 503/97 «Про порядок офіційного оприлюднення нормативно-правових актів та набрання ними чинності» й надалі залишаться офіційними друкованими виданнями, а «Офіційний вісник Президента України» – офіційним виданням.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.