Закон прийнято: як довго чекати його виконання?

15:34, 24 января 2018
Поза увагою ВККС залишилась законодавча норма, що стосується рекомендованих кандидатів на посаду суддів в місцеві суди, які у зв’язку з окупацією припинили свою роботу.
Закон прийнято: як довго чекати його виконання?
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Форощук Світлана Анатоліївна,

Кандидат на посаду судді суду, який знаходиться в районі АТО

і в якому неможливо здійснювати правосуддя,

Старобешівського районного суду Донецької області,

завідувач юридичного сектору Луганської митниці ДФС

 

21 грудня 2017 року Вища кваліфікаційна комісія суддів України, враховуючи вимоги  пункту 29  розділу ХІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про судоустрій і статус суддів», прийняла рішення допустити учасників третього добору в судді місцевих судів до кваліфікаційного екзамену та спеціальної перевірки, зрівнявши таким чином становище таких кандидатів з кандидатами другого добору в судді місцевих судів.

Нагадаємо, що Верховною Радою України 03 жовтня 2017 року прийнято Закон України «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів», яким внесено зміни до пункту 29 розділу ХІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та надано право кандидатам на посаду судді, які були зараховані до резерву на заміщення вакантних посад суддів та включені до рейтингового списку, якщо закінчення трирічного строку припало на період дев’яноста днів після набрання чинності Законом України «Про судоустрій і статус суддів», взяти участь у процедурі добору без складання відбіркового іспиту та проходження спеціальної підготовки. Ці зміни набрали чинності 29 листопада 2017 року.

Разом з тим поза увагою Вищої кваліфікаційної комісії суддів України залишилась інша законодавча норма, що також стосується кандидатів на посаду суддів в місцеві суди, які були рекомендовані в суди, що на даний час у зв’язку з окупацією припинили свою роботу.

Так, ще 5 січня 2017 року набрав чинності Закон України «Про вищу раду правосуддя». Згідно з абзацом 7 пункту 13 розділу ІІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про Вищу раду правосуддя» рекомендації Вищої кваліфікаційної комісії суддів України про призначення кандидатів на посаду судді до судів, які знаходяться в районі проведення антитерористичної операції і в яких неможливо здійснювати правосуддя, не розглянуті Вищою радою юстиції, повертаються до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України. Зазначені кандидати, які не пізніше ніж на шістдесятий день з дня набрання чинності Законом України «Про судоустрій і статус суддів» від 2 червня 2016 року №1402-VIII відповідають вимогам для призначення на посаду судді відповідно до Конституції України та Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 02 червня 2016 року №1402-VIII, проходять спеціальну перевірку та беруть участь у конкурсі на зайняття вакантних посад судді у судах Донецької та Луганської областей, незалежно від результатів кваліфікаційного іспиту, складеного до набрання чинності цим Законом.

Рішенням Вищої ради юстиції від 12 січня 2017 року відповідні рекомендації були повернені до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України для виконання абзацу 7 пункту 13 розділу ІІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про Вищу раду правосуддя».

Але дотепер жодних дій щодо виконання вказаної норми закону Вищою кваліфікаційною комісією не здійснено, не прийнято жодного рішення, не наданого жодного роз’яснення щодо подальшої долі таких кандидатів.

За словами голови ВККСУ Сергія Козьякова, судова система сьогодні стоїть перед серйозними викликами. Минулого року близько 30% суддів пішли у відставку з тих чи інших причин, тож в Україні є суди, де не працює жоден суддя. А щоб підготувати з нуля до указу Президента нового суддю, потрібно близько 24 місяців. 

При цьому вже більше року існують кандидати на посади суддів, яких не потрібно готувати та навчати, проводити тести та іспити, а лише достатнього провести спеціальну перевірку та оголосити конкурс на зайняття вакантних посад судді у судах Донецької та Луганської областей.

Слід також зауважити, що у судах Донецької та Луганської областей одна з найгірших ситуацій з наповненням суддівського корпусу, адже не так багато бажаючих відправляти правосуддя у таких складних умовах в районі проведення антитерористичної операції.

Крім того, ВККСУ неодноразово пропонувала вакансії на відрядження суддів до судів Донецької та Луганської областей, але ж бажаючих не знайшлось.

Таким чином, є незрозумілим зволікання ВККСУ з виконанням Закону в цій частині, оскільки, на наш погляд, це не потребує додаткових витрат коштів та не відбере багато часу, проте результат міг би дещо поліпшити ситуацію у судах Донецької та Луганської областей.

Невже за майже чотири роки очікувань кандидати, які стали переможцями конкурсу в судді місцевих судів ще у листопаді 2013 року та які не мали можливості бути призначеними суддями у зв’язку з окупацією частин Донецької та Луганської областей, не мають права на визначеність та реалізацію наданої їм можливості участі в конкурі на посаду судді місцевого суду з особливостями, визначеними абзацом 7 пункту 13 розділу ІІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про Вищу раду правосуддя».


Блог отражает исключительно точку зрения автора. Текст блога не претендует на объективность и всесторонность освещения темы, о которой идет речь.

Мнение редакции «Судебно-юридической газеты» может не совпадать с точкой зрения автора. Редакция не несет ответственность за достоверность и толкование приведенной информации и выполняет исключительно роль носителя.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики